Influencer marketing by se dal ve zkratce nazvat využíváním vlivných osobností k propagaci služby, produktu nebo značky. Tato forma marketingu je rok od roku oblíbenější nejen ve světě, ale také u nás. Influencer má schopnost ovlivňovat mínění druhých lidí. Jde o osobu, která je schopna ovlivnit potenciální zákazníky tím, že doporučuje určitý produkt nebo službu prostřednictvím vlastní online komunikace.
V České republice je influencer marketing známý od roku 2013 a nejvíce se rozšířil po roce 2016 díky rozmachu Instagramu. Aby měla spolupráce s influencerom smysl, je důležité stanovit si rozpočet pro vzájemnou spolupráci. Dalším kritériem je vaše cílová skupina. Hlavně vybírejte podle obsahu, který influencer sdílí. Stejně je třeba rozhodnout, zda chcete levnějšího začínajícího influencera s menším počtem followerů, nebo známou tvář, která má zkušenosti s touto formou reklamy a statisíce sledovatelů. Důležité však je zaměřit se na jeho dosavadní výsledky, charisma a schopnost oslovit potenciální zákazníky. Další věc podle čeho vybírat influencera je zásah. Podívejte se na počet sledujících a pak se podívejte na jeho posty, kolik má lajků, komentářů, jak interaguje jeho publikum. Před spoluprací si vyžádejte jeho statistiky o jeho postech a storíčkách. Zjistíte tak, jestli nemá nakoupené followers a mrtvé sledující.
Pokud vsadíte na správného influencera, získáte jeden z nejlevnějších způsobů, jak zvýšit prodeje i povědomí o značce. Správně pojatý influencer marketing přináší řadu výhod. V první řadě je nesporným faktem, že lidé věří lidem, a ne značkám, spojením s influencerem také získáte okamžitý přístup k jeho cílovému publiku. Vybudování publika jinou cestou stojí mnoho času i peněz.
Influencer marketing vám může pomoci zvýšit prodeje produktu nebo služby, které influencer propaguje. Dokáže také zvýšit povědomí o vašem produktu, značce či službě, zvýšit zásah a v neposlední řadě pomáhá budovat silnou a důvěryhodnou značku.
Každý influencer je jiný, liší se počtem followerů, obsahem, který sdílí, originalitou či specifikací. Ne každý se hodí na propagaci každé značky, a proto si je můžeme rozdělit do pěti skupin:
Expert – osoba, která dokáže přesvědčit i lidi z „fochu“, protože má znalost ve specifickém oboru a jeho followeři mu důvěřují.
Trendsetter – využívá se v oblasti techniky, krásy, módy a je vhodným zejména při uvádění nového produktu na trh, protože má velkou sílu ovlivnit trendy a nákupní chování followerů.
Blogger – specializuje se na jednu oblast, z níž informace zprostředkovává lidem. Umí zaujmout své čtenáře a vytvořit si s nimi vztah. Jako platformu využívá blog / osobní web.
Celebrita – známá tvář, kterou může být například herec, zpěvák či sportovec. Zákazníky častokrát zaujme propagovaný výrobek, protože jim ho doporučila osoba, kterou znají, nebo se jí chtějí podobat.
Ambasador – vyberte si nejvěrnější zákazníky a dejte jim zdarma produkt, který je nadchne. Propagaci na internetu i ve svém okolí máte zaručenou.
Mikro-influenceři
Mikro-influenceři jsou osoby, které mají jen pár tisíc followerů, ale dokážou přesně oslovit publikum, které potřebujete.
Někdy jsou lepší volbou, protože mají o 60% větší dosah. Uživatelé s nimi více komunikují a věří jim. Kampaň je specifická, zaměřena na konkrétní publikum a častokrát vypráví určitý příběh. Jejich sledující mají reálný zájem o oblast, v níž působí, sledují je dobrovolně, a proto prostřednictvím jejich obsahu vnímají reklamu o hodně přirozenější.
Pokládáte si otázku, kolik stojí influencer marketing? Neexistuje na ni však jednoznačná odpověď. Při cenotvorbě se totiž zohledňuje více faktorů než jen počet sledujících. Cena se odvíjí od velikosti zásahu cílové skupiny, sociální sítě, na které je aktivní, vztahu influencera k reklamám, času vynaloženému k propagaci, velikosti značky a také ceny produktu. Dnes úspěšní čeští influenceři vydělávají 100 až 300 tisíc korun měsíčně. Světoví influenceři si stejnou částku účtují za jeden post.
Předtím, než oslovíte influecery, vymezte si částku, kterou jste ochotni do propagace investovat. Následně oslovte influencery s tím, aby vám vytvořili cenovou nabídku a napsali, za jakých podmínek jsou ochotni kampaň realizovat. Nakonec si vyberte nejvhodnějšího influencera, který odpovídá vašim požadavkům i stanovenému cenovému stropu.
Určitě při zvažování, že navážete spolupráci, doporučuji se obrátit na agenturu. Hlavně pokud chcete spolupracovat s celebritou či influencerem za honorář. Agentura vám bude umět doporučit i vhodného influencera, který se bude hodit pro propagaci vašeho produktu. Agentura má navázané kontakty, spolupráci smluvně a právně ošetřenou. Tak běžte do toho! Lepší než pak hasit požár. Nepovedené kampaně a poškozené jméno značky vám za to rozhodně nestojí.